DARMOWE PRÓBKI

 

 

 

 


logo-nfz.png

Refundacja sprzętu stomijnego

Osoby żyjące ze stomią mogą liczyć na pełną refundację wyrobów medycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).


To ważne wsparcie finansowe, które pokrywa koszty niezbędnego sprzętu stomijnego.
Refundacja przysługuje osobom ubezpieczonym w NFZ, które posiadają stomię – zarówno czasową, jak i trwałą.


Nie musisz martwić się formalnościami 

– zlecenie wystawione przez lekarza lub pielęgniarkę stomijną trafia automatycznie do systemu i od razu możesz realizować je w wybranym sklepie medycznym.
 


 

Rodzaje sprzętu stomijnego objętego refundacją

 

Sprzęt podstawowy
(kody W.01.01 i W.01.02):

  • Worki stomijne w systemie jedno- lub dwuczęściowym
  • Płytki stomijne
  • Worki do zbiórki moczu (urostomia)
  • Zestawy do irygacji (kolostomia)

Akcesoria stomijne
(kody W.02.01 i W.02.02):

  • Pasty, pudry, paski, półpierścienie, pierścienie o właściwościach uszczelniających lub gojących
  • Produkty do usuwania sprzętu stomijnego
  • Produkty do ochrony skóry wokół stomii
  • Środki zagęszczające luźną treść jelitową

 



Limity refundacji i odpłatność pacjenta

 

Sprzęt podstawowy
(kody W.01.01 i W.01.02):

  • Kolostomia, ileostomia, inne przetoki:
    1. Limit miesięczny: 450 zł
    2.Odpłatność pacjenta: 0% (pełna refundacja)
     
  • Urostomia:
    1. Limit miesięczny: 530 zł
    2. Odpłatność pacjenta: 0% (pełna refundacja)
     
  • Nowo wyłoniona stomia (pierwsze zlecenie, kod W.01.02):
    1. Kolostomia, ileostomia, inne przetoki: 900 zł
    2. Urostomia: 1060 zł
    3. Odpłatność pacjenta: 0% (pełna refundacja)

Akcesoria stomijne
(kody W.02.01 i W.02.02):

  • Kolejne zlecenia:
    1. Limit miesięczny: 120 zł
    Dorośli (powyżej 18 lat): Odpłatność pacjenta: 20% (24 zł)
    Dzieci (do 18 lat):Odpłatność pacjenta: 10% (12 zł)
     
  • Pierwsze zlecenie po wyłonieniu stomii (kod W.02.02):
    1. Limit miesięczny: 240 zł
    Dorośli: Odpłatność pacjenta: 20% (48 zł)
    Dzieci: Odpłatność pacjenta: 10% (24 zł)

 

 

Ważne informacje

 

Zlecenia na sprzęt stomijny mogą być wystawiane na okres do 12 miesięcy. Pierwsze zlecenie po wyłonieniu stomii (kody W.01.02 i W.02.02) jest wystawiane jednorazowo na 1 miesiąc. Zlecenia są wystawiane elektronicznie (e-zlecenia) i nie wymagają dodatkowego potwierdzenia w NFZ.

Realizacja zlecenia może odbywać się w dowolnym sklepie medycznym posiadającym umowę z NFZ.

Pacjent ma możliwość realizacji zlecenia na okres od 1 do 6 miesięcy w ramach jednego zlecenia

 

Kody zaopatrzenia:
 

Sprzęt podstawowy

  • Kolostomia: W.01.01.K
  • Ileostomia: W.01.01.I
  • Urostomia: W.01.01.U
  • Inne przetoki: W.01.01.IP

Akcesoria stomijne

  • Kolostomia: W.02.01.K.00 (dorośli), W.02.01.K.01 (dzieci)
  • Ileostomia: W.02.01.I.00 (dorośli), W.02.01.I.01 (dzieci)
  • Urostomia: W.02.01.U.00 (dorośli), W.02.01.U.01 (dzieci)
  • Inne przetoki: W.02.01.IP.00 (dorośli), W.02.01.IP.01 (dzieci)

Dla pierwszego zlecenia po wyłonieniu stomii stosuje się odpowiednio kody W.01.02 i W.02.02 z analogicznymi oznaczeniami.

 






Oto zestawienie
najczęściej zadawanych pytań
dotyczących refundacji wyrobów stomijnych:

 

Jakie są aktualne limity refundacji na sprzęt stomijny?
  • Kolostomia, ileostomia, inne przetoki: 450 zł miesięcznie.
  • Urostomia: 530 zł miesięcznie.

W przypadku nowo wyłonionych stomii (pierwsze zlecenie po operacji):

  • Kolostomia, ileostomia, inne przetoki: 900 zł.
  • Urostomia: 1060 zł.
Kto jest uprawniony do wystawienia zlecenia na sprzęt stomijny?

Lekarz POZ, pediatra, felczer, chirurg, onkolog, urolog (w przypadku urostomii), gastroenterolog (dotyczy kolostomii i ileostomii), lekarz opieki paliatywnej lub hospicyjnej, ginekolog onkologiczny (w przypadku kolostomii, ileostomii, urostomii), otolaryngolog (dotyczy przetoki ślinowej), a także uprawniona pielęgniarka i położna.

Czy lekarz rodzinny może odmówić wystawienia zlecenia na sprzęt stomijny?

Jeżeli pacjentowi przysługuje zaopatrzenie na sprzęt stomijny, lekarz rodzinny nie może odmówić wystawienia zlecenia.

Na jaki okres może zostać wystawione zlecenie na sprzęt stomijny?

Pierwsze zlecenie po operacji wyłonienia stomii jest wystawiane na okres 1 miesiąca. Kolejne zlecenia mogą być wystawiane na okres do 12 miesięcy.

Czy zlecenie na sprzęt stomijny musi być potwierdzone w NFZ?

Od 1 stycznia 2020 r. zlecenie może być potwierdzone elektronicznie przez wystawiającego, co eliminuje konieczność osobistego potwierdzania w NFZ.

Wyjątek stanowią sytuacje w których osoba wystawiająca nie ma dostępu do elektronicznego systemu NFZ i wystawia zlecenie odręcznie przekazując je pacjentowi w formie papierowej. Takie zlecenie wymaga potwierdzenie w Odziale NFZ osobiście lub poprzez przesłanie skanu dokumentu na adres e-mail NFZ. Po uzyskaniu potwierdzenia NFZ przekazuje pacjentowi numer zlecenia, który następnie można wykorzystać do realizacji w sklepie medycznym lub zamówienia sprzętu wysyłkowo.

Czy w ramach limitu refundacji można otrzymać akcesoria i środki pielęgnacyjne do stomii?

Tak, w ramach przysługującego limitu można odebrać inne wyroby stomijne, takie jak pasty, pudry, pierścienie uszczelniające, środki do usuwania sprzętu stomijnego czy ochrony skóry wokół stomii.

Czy osoba z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ma prawo do dodatkowego limitu na zaopatrzenie stomijne?

Nie, dodatkowe limity przysługują tylko osobom z przyznanym znacznym stopniem niepełnosprawności.

Czy zlecenie może obejmować zaopatrzenie na dwie różne stomie jednocześnie?

Nie, na jednym druku zlecenia może być wpisane zaopatrzenie tylko na jeden rodzaj stomii. Na każde kolejne zaopatrzenie musi zostać wystawione oddzielne zlecenie.

Czy można zrealizować zlecenie na sprzęt stomijny drogą wysyłkową?

Tak, istnieje możliwość realizacji zlecenia drogą wysyłkową do miejsca zamieszkania pacjenta.

Czy potrzebne jest upoważnienie dla osoby odbierającej sprzęt stomijny w imieniu pacjenta?

Nie, upoważnienie nie jest potrzebne. Osoba odbierająca sprzęt stomijny potwierdza odbiór, wpisując na zleceniu swoje imię, nazwisko oraz numer PESEL.

Czy można zrealizować zlecenie na sprzęt stomijny w dowolnym sklepie medycznym?

Tak, zlecenie może zostać zrealizowane w dowolnie wybranym przez pacjenta sklepie medycznym, który ma podpisaną umowę z NFZ na realizację sprzętu stomijnego w ramach refundacji.

Czy zlecenie na sprzęt stomijny może być wystawione przez pielęgniarkę?

Tak, zlecenie może być wystawione przez uprawnioną pielęgniarkę lub położną.

Na jaki okres maksymalnie można zrealizować zlecenie?

Zlecenie realizuje się miesięcznie i jednorazowo może być zrealizowane maksymalnie na okres do 6 miesięcy .

Czy zlecenie na sprzęt stomijny można zrealizować częściowo?

Tak, zlecenie może być realizowane na okres do 6 miesięcy jednorazowo lub w częściach, np. co miesiąc.

Czy niewykorzystany limit refundacji można przenieść na kolejny miesiąc?

Nie, niewykorzystana część refundacji przepada i nie przechodzi na kolejny miesiąc.

Czy w ramach jednego zlecenia można odbierać różne typy sprzętu stomijnego?

Tak, w ramach limitu można dobierać według potrzeb różne elementy i typy sprzętu stomijnego, np. worki zamknięte i otwarte, płytki stomijne czy worki typu convex, pod warunkiem, że mieszczą się w przyznanym limicie.

Czy pacjent może wybrać dowolną markę sprzętu stomijnego w ramach refundacji?

Tak, pacjent może wybrać produkty różnych firm w ramach jednego zlecenia, pod warunkiem że mieszczą się w przyznanym limicie i są dostępne w placówce realizującej zlecenie. Jest to możliwe w przypadku, gdy realizacja zlecenia następuje u świadczeniodawcy, który zwarł z NFZ umowę na różne marki sprzętu stomijnego.

Czy można uzyskać większy limit refundacji w przypadku powikłań stomijnych?

Nie, aktualne przepisy nie przewidują wyższego limitu dla pacjentów z powikłaniami stomijnymi.

Co zrobić, gdy limit refundacyjny nie pokrywa pełnych kosztów potrzebnego sprzętu?

Pacjent może dokupić potrzebny sprzęt stomijny poza refundacją ze środków własnych.

Czy osoby ubezpieczone w KRUS mają prawo do refundacji sprzętu stomijnego?

Tak, zasady refundacji są takie same dla pacjentów ubezpieczonych w ZUS i KRUS.

Czy pacjent może otrzymać refundację na sprzęt stomijny, jeśli jest leczony prywatnie?

Tak, refundacja przysługuje każdemu pacjentowi ze stomią, niezależnie od tego, czy leczenie było finansowane przez NFZ, czy prywatnie.

W jaki sposób można uzyskać zlecenie na sprzęt stomijny i czy konieczna jest jego weryfikacja w NFZ?

Zlecenie na sprzęt stomijny powinno być wystawione elektronicznie przez lekarza lub pielęgniarkę za pośrednictwem systemu eZWM. W takim przypadku pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN lub numer zlecenia, dzięki czemu nie ma potrzeby potwierdzania dokumentu w NFZ.
Jeśli jednak wystawienie elektroniczne nie jest możliwe (np. z powodu problemów z systemem), zlecenie może zostać sporządzone w formie papierowej. Wówczas pacjent musi samodzielnie potwierdzić je w oddziale NFZ, osobiście lub poprzez przesłanie skanu dokumentu na adres e-mail NFZ. Po uzyskaniu potwierdzenia NFZ przekazuje pacjentowi numer zlecenia, który następnie można wykorzystać do realizacji w sklepie medycznym lub zamówienia sprzętu wysyłkowo.

Kiedy pacjentowi przysługuje zwiększony limit refundacji na sprzęt stomijny?

Zwiększony limit refundacyjny przysługuje osobom z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności 47 ZN i dzieciom które otrzymały zaświadczenie "Za życiem" z kodem 47 DN lub 47 ZND– Ci świadczeniobiorcy mają prawo do pełnej refundacji sprzętu stomijnego, co oznacza, że medyk wystawiający zlecenie, w razie potrzeby może zwielokrotnić limitu sprzętu, który pacjent będzie odbierał w sklepie medycznym. Konieczne jest podanie na zleceniu uzasadnienia medycznego dla zwiększenia limitu.

Jak obliczać odpłatność pacjenta 20% do akcesoriów stomijnych? Czy muszę dopłacać, jeśli odbiorę produkty poniżej limitu 120 zł?

Dopłata pacjenta do akcesoriów stomijnych w ramach kodu W.02.01 wynosi 20% wartości refundowanego limitu dla osób powyżej 18 roku życia.

  • Jeśli wartość wydanych akcesoriów jest niższa niż 120 zł, pacjent dopłaca 20% od ceny zakupionego produktu.
  • Przy realizacji na pełny limit 120 zł, dopłata pacjenta wynosi 24 zł.
  • Jeśli wartość akcesoriów przekracza limit, pacjent dopłaca 20% z 120 zł oraz pełną różnicę powyżej limitu.

Przykład: 

  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 170 zł, dopłata wynosi 24 zł do limitu oraz 50 zł za nadwyżkę. Łącznie pacjent dopłaci 74 zł.
  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 100 zł, dopłata wyniesie 20 zł a pozostała część limitu po prostu nie zostanie wykorzystana i przepadnie.
  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 120 zł (wysokość miesięcznego limitu), dopłata wynosi 24 zł
Jak obliczać odpłatność pacjenta 10% do akcesoriów stomijnych? Czy muszę dopłacać, jeśli odbiorę produkty poniżej limitu 120 zł?

Dopłata pacjenta do akcesoriów stomijnych w ramach kodu W.02.01 wynosi 10% wartości refundowanego limitu dla osób poniżej 18 roku życia.

  • Jeśli wartość wydanych akcesoriów jest niższa niż 120 zł, pacjent dopłaca 10% od ceny zakupionego produktu.
  • Przy realizacji na pełny limit 120 zł, dopłata pacjenta wynosi 12 zł.
  • Jeśli wartość akcesoriów przekracza limit, pacjent dopłaca 10% z 120 zł oraz pełną różnicę powyżej limitu.

Przykład: 

  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 170 zł, dopłata wynosi 12 zł do limitu oraz 50 zł za nadwyżkę. Łącznie pacjent dopłaci 62 zł.
  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 100 zł, dopłata wyniesie 10 zł a pozostała część limitu po prostu nie zostanie wykorzystana i przepadnie.
  • Jeśli pacjent odbierze akcesoria za 120 zł (wysokość miesięcznego limitu), dopłata wynosi 12zł
Co zrobić, jeśli lekarz rodzinny nie wystawił mi zlecenia z powodu problemów technicznych?

W takiej sytuacji można skontaktować się z innym uprawnionym lekarzem lub pielęgniarką, którzy mogą wystawić zlecenie na sprzęt stomijny. Można również ponownie poprosić lekarza rodzinnego o wystawienie dokumentu. Jeśli problemy techniczne nadal uniemożliwiają realizację zlecenia w systemie eZWM, lekarz ma możliwość wypisania go ręcznie. Takie papierowe zlecenie można przesłać do NFZ (np. mailem jako skan), aby uzyskać jego potwierdzenie i otrzymać numer zlecenia potrzebny do realizacji w sklepie medycznym.

Czy jeśli lekarz rodzinny odmawia wystawienia zlecenia na akcesoria, mogę uzyskać je od innego lekarza?

Tak, zlecenie na akcesoria stomijne może wystawić każdy lekarz lub pielęgniarka uprawnieni zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Zdrowia. Nie ma obowiązku, aby to samo zlecenie na worki i akcesoria było wystawiane przez tę samą osobę. Można zgłosić się do innej placówki POZ lub specjalisty.

Mam znaczny stopień niepełnosprawności. Jak lekarz powinien wpisać liczbę sztuk na zleceniu?

W przypadku osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, lekarz lub pielęgniarka wystawiający zlecenie mogą wpisać wielokrotność standardowego limitu. W polu „liczba sztuk” wpisuje się np. 1,5; 2; 3 itd., a kwota refundacji zostaje odpowiednio powiększona.

Czy dzieci również ponoszą koszty dopłat do akcesoriów stomijnych?

Tak, osoby poniżej 18. roku życia mają obowiązek dopłaty 10% do limitu refundacji akcesoriów stomijnych. Natomiast podstawowy sprzęt (worki, płytki) jest refundowany w całości w ramach przysługującego limitu.

Czy lekarz POZ może wystawić pierwsze zlecenie po wyłonieniu stomii na podwójny limit?

Tak, lekarz pierwszego kontaktu lub pielęgniarka uprawniona do wystawiania zleceń mogą wypisać pierwsze zlecenie na sprzęt stomijny w podwójnym limicie dla pacjentów z nowo wyłonioną stomią. Obejmuje to kody W.01.02 (worki/płytki) i W.02.02 (akcesoria).

Czy osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności muszą dopłacać do akcesoriów stomijnych?

Tak, dopłata dotyczy również osób z uprawnieniem 47ZN. Osoby dorosłe pokrywają 20% kosztów dopłaty do limitu, a dzieci do 18. roku życia – 10%. Całkowicie refundowane pozostają tylko worki i płytki, a w przypadku urostomii również worki do zbiórki moczu.

Czy w dniu wypisu ze szpitala można od razu wystawić zlecenie na cały rok?

Tak, podczas wypisu można wystawić dwa rodzaje zleceń:

  • Jednorazowe zlecenie na pierwszy miesiąc w podwójnym limicie (kody W.01.02 i W.02.02).
  • Kolejne zlecenie na 12 miesięcy, ale od kolejnego miesiąca (kody W.01.01 i W.02.01).
Jak wystawia się zlecenie na obustronną urostomię?

Jeżeli pacjent posiada dwie urostomie, lekarz lub pielęgniarka mogą wystawić jedno zlecenie na worki/płytki oraz jedno na akcesoria, zaznaczając liczbę stomii (np. 2). Limit zostanie odpowiednio zwiększony.

Czy gaziki i chusteczki do pielęgnacji skóry wokół stomii są refundowane?

Tak, produkty do pielęgnacji skóry oraz usuwania sprzętu stomijnego mogą być objęte refundacją w ramach kodów W.02.01 lub W.02.02.

Czy pacjenci z uprawnieniem 47ZN mają prawo do zwiększonego limitu na akcesoria?

Tak, pacjenci z uprawnieniami 47ZN, 47ZND, 47DN mogą skorzystać z zwiększonej krotności limitu. Lekarz wpisuje odpowiednią wielokrotność standardowego limitu, np. 1,5; 2; 3 itd.

Na jaki maksymalny okres można wystawić zlecenie na akcesoria stomijne?

Zlecenie w kodzie W.02.01 może być wystawione maksymalnie na 12 miesięcy. Natomiast dla pacjentów z nowo wyłonioną stomią pierwsze zlecenie w kodzie W.02.02 jest wystawiane na 1 miesiąc

Czy można zamienić worki na akcesoria w ramach jednego zlecenia?

Nie, worki i akcesoria stomijne są refundowane w różnych kodach:

  • W.01.01 / W.01.02 – worki i płytki stomijne,
  • W.02.01 / W.02.02 – akcesoria stomijne. 

Każdy rodzaj sprzętu wymaga osobnego zlecenia.

Kto może otrzymać bezpłatne akcesoria stomijne?

Prawo do pełnej refundacji akcesoriów stomijnych przysługuje osobom posiadającym szczególne uprawnienia, m.in.:

  • Osoby represjonowane (kod 47OR),
  • Inwalidzi wojenni (kod 47IB),
  • Inwalidzi wojskowi (kod 47IW).

Refundacja odbywa się w ramach ustalonego limitu zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

 

 

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?
Potrzebujesz więcej informacji?

 

ZADZWOŃ

 

Darmowe próbki

Wybierz


Dane osobowe

Adres do wysyłki próbki

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, ze zm., zwanego dalej "RODO", informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zenmed Sp. z o.o. z siedzibą w Podlasie 40, 09-520 Łąck, e-mail: biuro@oxmed.pl, tel.: 800 121 122.

W przypadku kontaktu za pośrednictwem formularza na stronie internetowej oxmed.pl, podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, ograniczenia przetwarzania lub żądania ich usunięcia, zgodnie z przepisami RODO. Mają Państwo także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Realizacja zamówień

Strona oxmed.pl nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży produktów. Kliknięcie w „Kup produkt” powoduje przekierowanie do sklepu internetowego Med4me Sp. z o.o., który działa jako niezależny administrator danych osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych w procesie zakupu znajdują się w polityce prywatności sklepu Med4me.

Zgody na kontakt i informacje marketingowe